Nyhedsbrev maj 2011

 

Samtale skaber og udvikler en medarbejders tilhørsforhold til arbejdspladsen.
Men alligevel er der samtaler, vi helst undgår: De vanskelige, de nødvendige, de personlige, de svære samtaler.

 
Fokus på trivsel skaber behov for nye kompetencer

I en undersøgelse fra LO fremgår det, at flere medarbejdere går til deres tillidsrepræsentant med personlige problemer i forbindelse med fyring, stress, mobning, chikane, skilsmisse, alkoholmisbrug og vold. Det skaber behov for nye personlige og kommunikative kompetencer.

Leder i samtale med medarbejderNogle samtaler er svære, fordi de går tæt på et andet menneskes liv, og udfordringen bliver at tage den alligevel – og få noget godt ud af den. Men hvordan får du eksempelvis sagt til en lederkollega, at han opfører sig dårligt overfor sine medarbejdere? Hvordan får du sagt til din medarbejder, at du er nødt til at afskedige ham, eller hvordan får du taget hul på samtalen om en medarbejders alkoholmisbrug?

Læs mere om håndtering af den svære samtale på SocialtEngagement.dk

 
Hverdagens udfordringer sat på (skue)spil

Frygten for at miste kontrol over os selv og vores mangel på redskaber til at håndtere følelser får ofte ledere og medarbejdere til at undgå den svære samtale. Men at ignorere den svære samtale, får ikke behovet for den til at forsvinde.

Gratis showcase med ACT!

I perioden fra den 1. - 17. juni 2011 tilbyder ACT! showcases i træning af samtaler inden for f.eks. medarbejderudvikling, lønforhandling, omplacering eller sygefravær.

Ring til konsulent Stine Horn Gade på tlf. 87 41 69 64 eller send en mail, og hør nærmere om muligheden for at få en demonstration af vores metoder til træning af den svære samtale.

Træning af den svære samtale med erhvervsskuespillere giver en unik mulighed for at ’stoppe tiden’ og ’spole tilbage’ igen og igen.

Eksempelvis som de praktiserende læger, der med casebaserede rollespil har trænet udfordrende samtaler med patienter i deres daglige praksis.

Læs "Læger træner til praksis med skuespillere", Tidsskrift for Dansk Sundhedsvæsen, maj 2011

 

Forberedt til samtalen

Senest har HR-konsulenter på Sygehus Sønderjylland trænet omplaceringssamtaler.

Om udbyttet af at træne svære samtaler overfor en skuespiller fra ACT! udtaler kunden:

Bro. Foto: Michal Ufniak"Vi er som konsulenter blevet trænet i at kunne gennemføre samtalerne på en værdig og ordentlig måde.
Vi føler os forberedte på de kommende samtalerunder og er blevet mere sikre på vores rolle som HR-konsulenter i forhold til samtalerne."

 Læs den fulde udtalelse fra Sygehus Sønderjylland.

 

Nu er det også muligt at følge ACT! på LinkedIn.

Klik her:

ACT! on LinkedIn  

Vi ses! 

 


Ønsker du fremover at modtage nyhedsbrevet på mail?

Tilmeld dig her!