Nyhedsbrev september 2011

 

Social kapital kommer mere og mere i fokus landet over. Både i de faglige organisationer, BAR og i offentlige og private virksomheder. 

Forebyggelsesfondens afholdt en konference den 12. september, der primært omhandlede social kapital og hvordan denne kan styrkes til gavn for hele virksomheden.

ACT! kunne opleves i en forumteaterproces, hvor deltagerne fik sat billeder på, hvordan nøglebegreberne samarbejde, tillid og retfærdighed kan øge den sociale kapital på arbejdspladsen.

Stablede stenForumteater gør det let og konkret at diskutere forskellige perspektiver i virksomheden uden at blive personlig eller sagsfikseret.

NFA seniorforsker Peter Hasle siger til 3BAR, at der altid vil være interessemodsætninger til stede:

”[...] For hvis der ikke er det, så vil man ikke få opbygget yderligere social kapital. Det er nødvendigt, at man anerkender, at der faktisk er forskellige synspunkter i virksomheden”

Sådan arbejder ACT! med social kapital (pdf)

 

 

Forummetoder i internationalt projekt

ACT! samarbejder med Project Forum Theatre (i Danmark varetaget af Videnscenter for Integration), der har til formål at uddanne ungdomsvejledere i at bruge forumspil. Metoden skal bruges til at motivere og fastholde unge i uddannelse.

ACT! underviser i forumspil i den danske del af projektet. Til deltagerne på disse kurser, tilbyder ACT! også et udvidet kursus for dem, der har lyst til at træne facilitatorrollen yderligere.

Project Forum Theatre, udvidet kursus

 

Og mere om undervisning

TavlekridtPå sygeplejerskeuddannelsen på University College Nordjylland, har undervisere været på internat. Her fik de videreudviklet deres undervisningsstil og blev klogere på forskellige underviser-typer og deres forskellige forcer og udfordringer.

Michael Lykke fra ØverstOppe underviste i undervisnings-personaer, og ACT! bidrog med en interaktiv proces på scenen, der gjorde teorierne konkrete og levende for deltagerne at arbejde med på stedet.

”Særligt det, at der var sammenhæng med formiddagens oplæg, betød, at teorien om forskellige underviserroller kom meget levende i spil, og gjorde den mere begribelig,"

udtaler projektkoordinatoren for internatet.

Mere om arrangementet for UCN

 


 Vil du fremover modtage nyhedsbrevet i din indbakke?

Tilmeld dig her