Nyhedsbrev, februar 2012
”Ledelse i krisetider stiller helt særlige og uvante krav til lederne. […] For at føre virksomhederne bedst gennem en krise, kræver det en stor grad af dialog med chefer, medarbejdere og netværk,”
siger ledelseskonsulent Henning Korsbæk Frandsen, til nyhedsbrevet Lederne Mandag d. 9. januar.
Ifølge en Ledernes egen undersøgelse på området, mangler mange ledere rådgivning og sparring til kriseledelse.
Undersøgelse fra Lederne, januar 2012
Krisetiderne er ved at sætte sit præg på organisation og ledelse rundt omkring i erhvervslivet. Dette skriver Børsen 25. jan 2012
Når driftsledelse kommer i fokus, kan det være en stor forandring for både mellemledere og ansatte. Denne forandring bør tages lige så alvorligt som en hvilken som helst anden forandring i organisation og arbejdsstruktur.
Med en proces, der involverer både ledere såvel som medarbejdere, skabes forståelse, perspektiv og et fælles ejerskab i hele organisationen omkring forandring i krisetid.
Involverende forandringsledelse med ACT!
Omplaceringer eller afskedigelse af medarbejdere har været en nødvendig konsekvens af krisen på mange arbejdspladser.
Det er vigtigt, at disse disponeringer foregår værdigt - ikke kun menneskeligt og etisk, men også for virksomhedens videre manøvrering gennem svære tider.
Disse samtaler kan trænes og forberedes, så det trods triste omstændigheder stadig bevarer fokus på virksomhedens etiske værdisæt og personalepleje.
Træning med ACT!s erhvervsskuespillere
Ønsker du fremover at få nyhedsbrevet direkte i din indbakke?